Monday, 30 January 2017


SEJARAH KUIL 


ARULMIGU BALATHANDAYUTHAPANI

 




NAMA : SARANIYA A/P AHRRAVIN
TINGKATAN 3  (2016)
SEKOLAH : SMK TUN HUSSEIN ONN











PENDAHULUAN

        Nama saya ialah Saraniya A/P Ahrravin. Saya belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Hussein Onn. Umur saya ialah 15 tahun. Saya di sini untuk memberitahu sejarah Kuil Arulmigu Balathandayuthapani. Saya membuat kajian ini untuk mengetahui sejarah Kuil Arulmigu Balathandayuthapani.
         Saya menjalankan kajian ini secara individu dan dari bantuan ibu bapa saya. Saya menggunakan data dan maklumat yang diperoleh untuk menulis laporan lengkap secara individu.


SEJARAH LATAR BELAKANG
     Kuil Balathandayuthapani secara rasminya dikenali sebagai Kuil Arulmigu Balathandayuthapani dan secara umum dikenali sebagai    ̏Thaneer Malai  ̋ atau   ̏Waterfall Hilltop Temple  ̋. Kuil ini terletak di Pulau Pinang. Kuil ini adalah tertinggi di Malaysia. Saya mengetahui bahawa ramai orang mengenali dan mengunjungi kuil itu yang dibina pada tahun 1985(kuil lama) dan 2012(kuil baru). Tetapi banyak orang tidak mengetahui latar belakang kuil itu. Hal ini kerana, sejarah latar belakang kuil ini tidak dipopularkan oleh masyarakat kaum India pada zaman dahulu.
     Sebenarnya, kuil ini dibina pada tahun 1780 semasa british di Tanah Melayu. Ceritanya ialah, pada zaman dahulu buruh-buruh India dari India Selatan telah berkerja di Tanah Melayu. Mereka digunakan oleh pihak British untuk mengangkut air dari bukit air terjun(Taman Botani) ke George Town dengan menggunakan kereta lembu. Oleh itu, bukit air terjun itu telah menjadi tempat tinggal kegemaran buruh-buruh India. Sekarang kita akan mengenali bahawa bagaimana kuil itu dibina? Pada tahun 1780-an buruh-buruh India telah merancang untuk membina sebuah kuil kecil di tepi air terjun itu. Hal in kerana, mereka hendak tempat untuk sembahyang dan untuk mendapat restu daripada Tuhan Muruga. Semua kaum India mengetahui bahawa Muruga adalah Dewa yang paling popular untuk bangsa India. Mereka membina kuil itu dengan mudah sahaja iaitu menggunakan batu-batu yang terdapat di situ dan tanah liat. Tambahan pula, kuil itu dibina dalam bentuk kiub dan gopuramnya dalam bentuk kon. Kuil itu dibina secara 100 kaki persegi, jadi sekurang-kurangnya 15 orang penganut boleh masuk. Kuil itu berwarna simen batu, mereka tidak  mengecatnya dan mewujudkan reka bentuk kerana tiada kemudahan pada masa itu.

     Pada 1800-an kuil seolah-olah telah menjadi fokus sambutan Thaipusam, perayaan khusus untuk Dewa Murugan. Rekod British dan surat khabar tempatan menyebut penganut Hindu perayaan itu. Pada tahun 1850 dengan peningkatan penduduk tempatan, pihak berkuasa British mengambil keputusan untuk membangunkan kawasan itu ke dalam takungan. Mereka memutuskan bahawa kawasan air terjun dan kawasan tadahan segera terpaksa dilindungi. Pada masa yang sama mereka tidak mahu menyusahkan sentimen penduduk Hindu. Oleh itu, mereka terasing yang lereng bukit harta sebelas ekar untuk lokasi kuil yang sepatutnya. Walaupun tapak baru kuil itu tidak mempunyai air terjun, kuil masih dikenali secara universal sebagai Kuil Waterfall. Kuil itu juga dibina oleh buruh-buruh India. Kuil itu juga terdapat 1500 kaki persegi iaitu lebih besar daripada kuil pertama itu. Sekurang-kurangna 2000 orang boleh masuk ke kuil itu. Kita perlu mendaki 276 anak tangga untuk pergi ke kuil itu.  
     Seterusnya, pada tahun 2012 kuil itu dipindahkan ke puncak bukit   ̏Hilltop  ̋ itu. Hal ini kerana, kuil yang lama adalah terlalu kecil untuk menampung jumlah penganut yang semakin meningkat, yang mendatar sehingga 7000,00 orang semasa perayaan Thaipusam. Selain itu, untuk keselamatan kerana kuil itu terletak atas kawasan di mana mengalir beberapa mata air di bawah tanah. Jadi mereka merancang untuk memindahkan ke tapak yang lebih selamat dari lokasi itu. Sekarang, kuil itu bukan sahaja menjadi tempat sembahyang ia juga menjadi tempat untuk melancong. Selain daripada kaum india dan cina, orang asing juga melawati kuil itu.

GAMBAR- GAMBAR TENTANG KUIL ARULMIGU BALATHANDAYUTHAPANI YANG LAMA








KUIL SEBELUM 1985






KUIL HADIR SELEPAS 1985





PEMBINAAN KUIL BARU
(SEJARAH RINGKAS)

TANAH

      Tanah kuil terdiri daripada lot, Lot Nos. 846, 2836 & 2837, semua dalam Mukim 18, Daerah Timur Laut dengan keluasan tanah 12.73 ekar, dengan ketinggian 65 kaki hingga 400 kaki di atas paras laut. Walau bagaimanapun, sebelum 1999, tidak ramai orang tahu sejauh mana tanah sehingga tahun Dato itu. R. Rajasingham datang sebagai Pengerusi dengan Sr. P. Kuvenaraju sebagai setiausahanya.

     Sr. P. Kuvenaraju apabila menghadiri salah satu majlis itu yang dianjurkan oleh Pertubuhan Belia Sree Balathandayuthapani (SBYO) telah menceritakan kepada semua isu-isu yang dihadapi oleh SBYO terutama mengenai kem mereka yang dipercayai dapat menumpang di tanah orang lain. Mendengarnya, Sr. P. Kuvenaraju yang kebetulan menjadi juruukur, digesa untuk menyiasat semua tanah sekitar tanah kuil terutama tanah-tanah bukit di belakang kuil. Akibatnya, dia sedar bahawa kira-kira 7 ekar tanah yang terdiri daripada bukit di belakang kuil ini juga tergolong dalam Lembaga Wakaf Hindu dan dari sebahagian tanah kuil. Tanah di belakang kuil adalah sangat tinggi dan berbukit, meningkat 100 kaki berulang alik kuil ini.     

     Apabila menyedari ini, Sr. P. Kuvenaraju dibantu oleh beberapa ahli belia iaitu Encik Shanmugam, Encik Loganathan & Encik Saravanan mula meneroka dan mengesan batu-batu sempadan. Pada masa itu, tanah adalah pada dasarnya berbukit dan berbatu dan ditutup dengan tumbuh-tumbuhan tebal. Semua sempadan selatan dan barat dikesan dan ditandakan. Walau bagaimanapun, sempadan utara berlaku untuk menjadi sebuah lembah tidak boleh diakses. Beberapa lawatan telah dibuat untuk tujuan ini dan Dato Sivakadatcham, Pesuruhjaya HEB kemudian, mengambil bahagian dalam salah satu daripada engkau perjalanan.

     Semasa pemeriksaan ini, kita sedar bahawa Ayyappa Swammy yang ditempatkan di sebuah gua batu juga terletak di dalam sempadan tanah Balathadayuthapani. Seperti yang kita telah membincangkan status Swamy Ayyapa kuil dan kemungkinan penempatan semula dan membina semula, monyet liar berbunyi kuil loceng tiga kali !!

     Dato R. Rajasingham apabila mengambil alih sebagai Pengerusi Kuil sudah mempunyai visi untuk mengubah suai kuil sekarang yang mempunyai Mahakumbhaabhishegam terakhir pada tahun 1985 dan kini apabila menyedari bahawa kuil itu masih mempunyai tanah di luar kawasan ini telah mendorong sama ada untuk mengubah suai kuil ini atau sepenuhnya membina semula sebuah kuil baru di tapak yang baru ditemui sebagai pembangunan semula di tapak yang sedia ada telah justru banyak batasan.
    
     Dalam usaha untuk membuat keputusan dengan kelulusan HEB, kebenaran mencari (utharavu) doa telah diadakan di Taman Botani Kuil Waterfall Murugan dan di Kuil hadir Balathandayuthapani. Pengerusi HEB, Dato K. Rajapathy dan Setiausaha HEB Madam G. Parimala, Pesuruhjaya HEB Dato Sivakadatcham adalah antara VIP (S) menghadiri solat.

     Dua berkas warna telah disediakan dan diletakkan di mezbah dan Dato R. Rajasingham dipanggil K. Khesyindra Naidu Kuvenaraju berusia 2, untuk memilih salah satu berkas dan mengisytiharkan bahawa warna yang dipilih adalah kelulusan untuk bergerak kemudian kuil ke tapak baru.

     Selepas itu, doa yang sama telah diadakan di kuil Balathandayuthapani itu sendiri dan memberkati dengan keputusan yang sama. TMC dan HEB kemudian yakin bahawa bergerak kuil ke tapak baru adalah pilihan yang terbaik kerana kebenaran di atas serta kurang upaya yang lain yang dihadapi di tapak ini.

     Satu pasukan yang terdiri daripada Dato R. Rajasingham, Sr. P. Kuvenaraju, Encik A. Chandra Kanthan, Encik R. Rajamohan & HEB Pesuruhjaya Dato. Sivakadatcham, telah bersedia untuk pergi ke India untuk mendapatkan berkat dan bimbingan Suci Sri Jayendra Sarasvati Swamji, 69 Paus daripada Kanchi Kamakoti Peetham, yang kita bertemu di Mumbai dan mendapat berkat dariNya. Semasa lawatan ini, kami juga bertemu dengan Menteri yang bertanggungjawab bagi Hindu Endowment Board of Tamil Nadu, En Panirselvam yang disyorkan mencari Dr. Ganapathy Stabathy, sebuah kuil arkitek terkemuka di India untuk membantu kami dalam merangka pelan selepas mengambil kira Thaipusam haji pada setiap tahun.

     Dr. Ganapathy, kemudiannya melawat tapak pada 25 Ogos 2000 dan dikenal pasti lokasi sebenar di mana kuil itu akan diletakkan dan disediakan kepada pelan kuil dan model kuil. Rancangan itu yang ditandatangani oleh Puan G. Parimala bagi pihak HEB dan penyerahan kepada Local Authorithy oleh Arkitek Dato Ar. Chong Kum Kwan dan Ir. M. Srinivasan sebagai Civil & Structural Engineer. Kelulusan perancangan dari authorithy tempatan telah diperolehi pada 24 Jun 2002 dan pelan bangunan telah diluluskan pada 28 Mei 2003.

     Upacara pecah tanah telah dilakukan oleh Vanmeganathan Stabathy. kerja tanah itu merenung pada 22 Mei 2006 dan selesai pada 15 Februari 2007 oleh Kontraktor M / s. Ialah keputusan Lengkap Sdn. Bhd. Sub-struktur dan kerja-kerja cerucuk bermula pada 19 November 2007 dan siap pada Jun 2008 oleh Kontraktor M / s. The Kean Sai Sdn. Bhd. Yang super-struktur kerja saudara berlaku pada tahun 2008 dan siap pada tahun 2012 oleh M / s. GTR Sdn Bhd.

     Kerja-kerja kuil pemahat dimulakan pada tahun 2009 oleh Master Craftsman Stabathy P.V. Krishnamoorthy daripada Kidangal, Daerah Nagapattinam, Tamil Nadu, dan kita tidak akan teragak-agak untuk menyatakan bahawa kemegahan semasa kuil itu dilakukan oleh Stabathy ini dan benar-benar dan indah karya beliau.



STRUKTUR BANGUNAN


     Reka bentuk kuil dan pembinaan berdasarkan campuran Chola dan Pallava reka bentuk seni bina yang terkenal dinasti India Selatan terkenal dengan bangunan kuil. Sungguhpun rancangan asal telah ditarik oleh Dr. Ganapathy Stabathy, seni dan pengukir kerja-kerja yang perlu dikreditkan ke P.V. Krishnamoorthy Stabathy, yang dirinya telah menyiapkan lebih daripada 150 kuil di Malaysia.

     Raja Gopuram adalah 85 kaki atau 7 peringkat tinggi direka berdasarkan Chola reka bentuk seni bina dan dicagar dengan jati Burma pintu utama berukuran 18 kaki x 11 kaki dengan ketebalan 7½ inci. Kuil ini juga mempunyai dua pintu sampingan utama berukuran 15 kaki x 11 kaki yang diperbuat daripada pintu jati. Pintu semua dibuat di Trikadayur, Tamil Nadu. Tiang-tiang 18 kaki pintu dan ambang pintu diperbuat daripada granit pepejal direka di Mamallapuram, Tamil Nadu oleh Master Craftsman, Prof. Baskaran. Selain pintu atas, kuil juga mempunyai 3 pintu lain yang terletak di belakang beliau bangunan. Kuil ini disertakan dengan 600 kaki Kalkaram dan satu lagi 600 kaki Salakaram direka berdasarkan Chola tema seni bina.

     The Moolastanam Garhagriha adalah reka bentuk Pallava dengan 5 peringkat vimanam. Ia lengkap dengan Artha Mandapam dengan Artha Jannal (granit windows) kerana ia s ciri khas. Dwarabalor untuk Garhagriha diperbuat daripada 8 kaki granit pepejal, direka dalam Mamallapuram. Tangga kepada Moolastanam adalah granit Yallisooral papak.

     Tempat-tempat suci Ganesha yang Mahaletchumi lengkap dengan 3-peringkat Vimanam reka bentuk Pallava. Kuil Kodimaram adalah 18 kaki tinggi yang diperbuat daripada kayu jati Burma kukuh dengan bersalut emas lengkap penutup, direka dalam Kumbakonam, Tamil Nadu. Peedaman untuk Myil Vaganam dan Palipeedam adalah granit pepejal diukir dalam Mamallapuram. The Vasantha Mandapam dan Chandigeswar kuil juga terletak di dalam kuil.

     Kuil ini dinobatkan dengan 42 emas kalasams bersalut yang 7 unit 3½ kaki diletakkan di atas Rajagopuram. Terdapat 48 tingkap dan pembukaan terdapat di kuil di mana 5 tingkap depan akan dilindungi dengan pengudaraan tingkap granit pepejal direka dan diukir dalam Mamallapuram. Tingkap yang lain akan dilindungi dengan lekapan keluli tahan karat.

     Tingkat utama kuil selesai dengan digilap sutera mentah 24 inci papak granit x 24 inci berkotak dengan 4 inci x 24 inci dinyalakan kemasan papak granit semua diimport dari Madurai, Tamil Nadu.

     Loceng kuil diletakkan di sebelah kanan kuil adalah menara berdiri bebas yang direka oleh P.V. Krishanamoorthy Stabathy adalah salah satu keunikan kuil. Loceng yang boleh dikendalikan secara mekanikal dan juga secara manual adalah loceng kuil lama diubahsuai asal Belanda.

     Kuil ini mempunyai kira-kira 70,000 kaki persegi daripada pragaram luar yang akhirnya akan selesai dengan papak ganite.



BANGUNAN  SAMPINGAN

     Pada masa ini, kuil ini dilengkapi dengan blok yang terdiri daripada 2 unit kuarters kakitangan 3 bilik tidur dan daripada satu unit 2 bilik tidur rumah tetamu, dengan keluasan binaan kira-kira 2,000 kaki persegi Dewan makan kuil diletakkan di dalam kedudukan tapak bangunan percuma lengkap dengan 10 unit M & F tandas, dapur memasak dan bilik utiliti. Bangunan dewan makan mempunyai kawasan kasar binaan seluas kira-kira 7,000 kaki persegi bangunan ini direka untuk sepadan dengan struktur candi utama.
                       
                                 
AKSES

      Pada masa ini, kuil boleh diakses dari kaki bukit melalui tangga konkrit yang terdiri daripada 513 langkah. Tangga dibina daripada batu-batu blok konkrit dan granit kuari dari tapak kuil itu sendiri.


TEPPA KOLAM

     Teppa kolam adalah terletak di sebelah kanan depan rumah berukuran 43 kaki x 43 kaki. Ia dibina daripada dinding batu granit kuari daripada laman kuil.


KUIL LAIN

     Kuil terletak dan menjadi sebahagian daripada Balathadayuthapani Endowment termasuk Arulmigu Kuil Sree Ganeshar ditempatkan di kaki tangga yang membawa kepada puncak bukit. The Mahakumbhaabhishegam yang ada di rumah ini telah diadakan pada 2 November 2011. Terletak bersebelahan dengan kuil Ganeshar, juga di kaki bukit adalah Kuil Edumban yang diubahsuai dan bersedia untuk Kumbhaabhishegam. Granit Edumban Peruman patung akan diletakkan dan ditahbiskan bersama-sama dengan Kuil Murugan.

     Kuil Arulmigu Naganthar yang baru dibina semula dan ditahbiskan pada Januari 29, 2012 sama tapak di belakang kuil Sree Ganeshar. Terdapat patung Siva Peruman 27 kaki tinggi dalam meditasi postur terletak bersebelahan dengan bait Tuhan. Kuil Swamy Ayyapa yang telah balastabanam dan tapak baru sudah dikenal pasti untuk justru pembinaan tidak lama lagi.


PEMBIAYAAN

     Dana Kuil Hilltop Murugan telah dimulakan oleh Dato R. Rajasingham dengan memendakkan awal sebanyak RM100,000 / -. Dana selepas itu dibangkitkan dari sumbangan awam dan sumbangan sama. Negeri dan Kerajaan Pusat telah memperuntukkan saham mereka juga.




GAMBAR-GAMBAR KUIL BARU










PERAYAAN-PERAYAAN YANG DISAMBUT

THAIPUSAM

     Kuil Arulmigu Balathandayuthapani Hilltop adalah salah satu kuil Hindu tertua di Pulau Pinang dan telah dibina pada dedikasi kepada Tuhan Muruga. Lokasi puncak bukit yang sekarang (ia pada asalnya diasaskan di Taman Botani Pulau Pinang) adalah destinasi puncak penganut semasa perayaan Thaipusam tahunan yang disambut secara besar-besaran. Perkarangan kuil dihiasi indah dengan Kunthals, Mango Daun dan bendera yang mengandungi gambar-gambar merak dan ayam jantan sebagai Kenderaan dan Oriflamme Nya. Perayaan indah datang hidup dalam suasana yang dikenakan secara rohani dengan melaungkan dan muzik.

     Pesta ini memperingati majlis itu apabila di atas doa pantheon Hindu yang dikepung oleh Asurans (iblis), Parvati, ibu Tuhan Muruga, anugerahkan kepada-Nya senjata ilahi kebijaksanaan, Vel supaya dia boleh mengalahkan kejahatan syaitan Soorapadman yang mewakili kejahilan. Perayaan besar disambut selama 3 hari pada bulan Thai dalam Tamil Kalendar Ruang. Perak keretanya perarakan bermula dari Kovil Veedu (House of Temple) di Street Pulau Pinang dan bergerak di sepanjang jalan raya di Georgetown sebelum sampai kuil air terjun. Thaipusam bermula pada awal pagi pada hari berikutnya apabila Vel Holy dibawa dalam perarakan dari Kuil Queen Street Maha Mariamman dan tiba di kuil puncak bukit akan dimuliakan dengan khas pooja.

     Selepas itu, beribu-ribu menumpukan membawa kavadi, paal kudam dan paal chembu, yang terdiri kebanyakannya menawarkan susu kepada Tuhan Balathandayuthapani sebagai tindakan penebusan dosa dan untuk boons diberikan. Ramai penganut juga mencukur ego mereka kepada-Nya. Pada sebelah petang, annanthanam (makan tengah hari) disampaikan kepada semua penganut. Pada waktu petang, yang Utchavar Moorthy Tuhan Balathandayuthapani ditanggung sekitar kawasan kuil dalam satu perarakan di mana penganut diberkati oleh kemuliaan yang nyata-Nya.


     Hari ketiga adalah hari di mana kereta kuda Tuhan Muruga kembali kepada Kovil Veedu menggunakan laluan alternatif melalui Georgetown.


CHITRAPOURNAMI

     Chitrapournami, bulan penuh pertama kalendar Veda juga disambut di Kuil Arulmigu Balathandayuhapani. Yang terkenal adalah sama dengan perayaan Thaipusam tetapi pada skala yang lebih kecil. Pada waktu pagi, kereta yang membawa patung perjalanan Dewa Murugan dari Kuil Queen Street Maha Mariamman dan tiba di perkarangan kuil air terjun di kaki bukit. Selepas itu, Utchavar Moorthy Tuhan Muruga dijalankan sehingga langkah-langkah dan diletakkan di dalam kuil.


VAIKASI VISHAKAM

     Vaikasi Vishaka menandakan perayaan besar kemunculan ilahi Tuhan Muruga pada bulan Vedic daripada Vaikasi bila bulan penuh bertepatan dengan Vishaka Star. Setiap tahun perayaan ini membuka tetingkap besar peluang untuk penganut untuk mendapat restu daripada Tuhan Muruga untuk kebebasan daripada negatif dan untuk kekuatan dan kejayaan dalam hidup.


PERAYAAN SKANDA SASTI

     Skanda Sasti adalah perayaan yang paling penting khusus untuk Tuhan Muruga. Adalah diperhatikan pada bulan Aippasi (Oktober - November) dan memperingati kemenangan Tuhan Muruga lebih syaitan Surapadman itu.

     Bersamaan dengan enam hari perang menentang kuasa-kuasa tiga jahat Asura (iblis), Gajamugam, Singamugam dan Surapadman, penganut menjalankan puasa, doa dan nyanyian kebaktian kepada Tuhan Muruga di kuil ini. Devotees juga membaca Kantha Sasti Kavasam dan Kantha Puranam sepanjang enam hari.

     Pada 6 hari, sambutan itu termasuk enakmen dramatik "Soora Samhaaram," tamatnya perang di mana kemenangan Lord Muruga vanquishes Surapadman dalam pertempuran iklim seperti yang dinyatakan dalam Puranam Kantha di mana kemenangan kebijaksanaan atas kejahilan adalah dicipta semula .

     Pada hari berikutnya, yang perarakan paal kuadam dari kuil Ganesha di kaki bukit yang membuat jalan ke kuil puncak bukit sebelum matahari terbit. "Thirukalyanam" dan "Poonunjal" dilakukan sebagai semula enakmen daripada Lord Muruga perkahwinan kepada Devayanai dan Valli, isteri sebagai perlambangan perpaduan dengan Ilahi.


PERAYAAN BULANAN SASTI

     Sasti juga diperhatikan bulanan dan Sanggabhishegam dijalankan pada hari tersebut. Pada waktu petang Kantha Sasti dibacakan dan diikuti oleh prasadam (jamuan ringan) bagi penganut.      


PERAYAAN THIRU KARTHIGAI

     Thiru Karthigai perayaan juga diraikan secara besar-besaran di kuil air terjun di puncak bukit. Pada malam itu, doa khas dilakukan untuk Tuhan Balathandayuthapani dipanggil "Santhana Kaapu Alangaram" di mana Tuhan diurapi dengan Santhanam (pes gaharu).

     Pada pagi Hari Thirukarthigai, penganut membawa kudam paal dan chembu paal dengan persembahan kebanyakannya susu, dan berjalan sehingga langkah-langkah melaungkan "Vel Vel" diikuti dengan Abhishegam Sesungguhnya Balathandayuthapani. Penganut dihidangkan dengan makan tengah hari di sebelah petang.

     Pada waktu petang, Sokkapanai (Hut dibina dengan Panne Maram) dinyalakan untuk menandakan permulaan lampu daripada agal vilakkus (lampu minyak sapi) bersama-sama langkah-langkah. Selepas itu, perarakan Murugan Utchavar berlaku sekitar kuil.

     Pada hari kedua dan ketiga, vilakkus agal juga dinyalakan tetapi hanya sekitar kuil dan kawasan-kawasan tertentu. Sama sekali, ia disambut selama 3 hari dengan yang terakhir 2 pada skala yang lebih kecil.


PERAYAAN BULANAN KARTHIGAI

     Karthigai juga diraikan bulanan dan Sanggabhishegam juga dijalankan pada hari tersebut. Makan tengahari dihidangkan kepada penganut pada sebelah petang.


SOLAT SANGGABHISHEGAM

     Sanggabhishegam juga kerap dijalankan semasa hari bertuah di mana 108 sanggus (peluru) akan diatur dengan air dan doa dilakukan semasa mantera dijalankan manakala api korban (Yagam) terbakar.


SOLAT MAHABHISHEGAM

     Mahabhishegam juga dijalankan regulary semasa hari bertuah di mana Abhishegam bahan-bahan yang ditawarkan kepada Tuhan Balathandayuthapani. Mahabhishegam adalah perkara biasa di dalam rumah ini.


PRAYER TIME






5 comments:

  1. Good.Execelent!!!!!
    Proud of you my daughter

    ReplyDelete
  2. Hi there.. Nice explaination.. How did u gather the information and the old pictures.. Pls reply asap..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, thank you very much. I get this information from the temple management and the temple magazine. The old pictures all I get from the magazine.

      Delete
    2. can i know where i can get the magazine that you mention?

      Delete